Agefi Luxembourg - avril 2025
AGEFI Luxembourg 10 Avril 2025 Economie / Fiscalité Par Olivier ARIFON, Professeur, Université catholique de Lille, chercheur associé, Labora- toiredesSciencesdel’InformationetdelaCom- munication(SIC.LAB),UniversitéCôted’Azur Q uels sont les intérêts dupre- mier sommet entre l’Union européenne et les cinqÉtats d’Asie centrale? Entre commerce, politique et partage de valeurs communes, ces acteurs se sont réu- nis à Samarcande les 3 et 4 avril 2025. Chacune des deux parties considère ce sommet comme straté- gique, mais avec des enjeux diffé- rents de part et d’autre. Comptetenudupaysagegéopolitique,les relations entre l’UE et l’Asie centrale ont acquis une importance stratégique. Ce sommetoffreàl’UEl’occasiondedémon- trer son intérêt à renforcer les relations multilatérales et la coopération régionale avecl’Asiecentrale.Précisonsiciqu’unal- lantdesoientrepartenairesrestelepartage d’unevision identiquedes relations inter- nationales. Ces contacts commerciaux et de coopération reconnaissent une ap- prochemultilatéraleconformeaveclesrè- gles actuelles du multilatéralisme, quoi qu’endisent certaines puissances. Ces relations constituent des signes de la recherchedenouveauxpartenariats, réa- lités des recompositions commerciales et politiques en cours, et l’Asie centrale at- tire les pays de l’Union. En 2022, le vo- lumedeséchangesdemarchandisesavec l’Europe semontait à 47,6milliards d’eu- ros, avec un excédent commercial de 15,2milliards d’euros en faveur de l’Asie centrale. Ce poids est notamment dû au gaz et au pétrole. Ainsi, l’Union est le premier partenaire commercial du Kazakhstan et le premier investisseur étranger, alors que le Ka- zakhstan demeure le principal partenaire commercial de l’Union en Asie centrale. L’UEestledeuxièmepartenairecommer- cial de la région (22,6%du commerce ex- térieur combiné en2023), ainsi que leplus grand investisseur, avec plus de 40% des investissementsprovenantdel’UE.Etafin d’approfondirlesrelationsbilatérales,l’UE a négocié des accords de partenariat et de coopérationrenforcésaveccespays(àl’ex- ceptionduTurkménistan). Au régional et à l’international, enécono- mie comme en politique, les cinq pays d’Asie centrale (Kazakhstan, Ouzbékis- tan, Kirghizstan, Tadjikistan et Turkmé- nistan) représentent un ensemble fort convoité. En cela, cet espace de contact entreAsie et Europe est fidèle à sonhéri- tage géographique et à sa tradition de zoned’échanges. Politiquement, cespays se situent au cœur du jeu, ou du plateau ( boardgame ), pour continuer la méta- phore ludique, de plusieurs acteurs. Voyons lesquels. La Fédération de Russie, qui reste le plus ancien acteur de la région, poursuit ses lienséconomiques,utilisesonpassésovié- tiqueetsesliensentrelesélites.Enunmot, elle affirme la réalité de la géographie. La Chine, avec les Nouvelles routes de la soie,esttrèsactivesurleplanéconomique et politique, en particulier au Kirghizstan et au Tadjikistan Pour la Chine, l’enjeu forme à la fois la continuité des échanges avecl’Europe,lescontratsdeconstruction et de savoir-faire et, enfin, l’accès aux res- sources, principalement énergétiques, dont disposent ces pays. Les pays du Golfe (avec un sommet Asie centrale-ConseildecoopérationduGolfe évoqué à Samarcande en 2025) sont éga- lement présents et actifs. Mentionnons également la Turquie et, plus modeste- ment, les actions de l’Organisation des paysturciquessurlesquestionsd’énergie, de culture et de transports. Enpréparationde ce sommet, le commis- saireeuropéenchargédespartenariatsin- ternationaux, Jozef Síkela, s’est rendu du 12 au 18 mars 2025 dans les cinq pays d’Asie centrale. Il y a fait avancer des pro- jets de développement dans le cadre de GlobalGateway.Quatredomainesconsti- tuent des priorités en Asie centrale : les transports,avecledéveloppementducor- ridordetransporttranscaspien( Trans-Cas- pian Transport corridor ); les matières premières critiques (dont les terres rares); la connectivité numérique; le secteur de l’eau, de l’énergie et du climat. Juin2025,c’estégalementladeuxièmeédi- tion du Global Gateway Forum à Bruxelles, le programme de développe- ment et de connectivité de l’UE qui ne se limite pas à la région, mais bien évidem- ment l’inclut. Ce Forum abordera les mêmes thèmes que ceux de la visite du commissaire citée ci-dessus et y ajoute deux éléments chers à l’UE, l’État dedroit et le développement humain. Affirmation économique, diversification desrelationsettravailsurl’identité,lazone dispose à la fois de nombreux atouts et doit en même temps faire face à biens de défis. En réalité, quels sont les objectifs et les résultats escomptés par ces nations grâce à leurs politiques multidimension- nelles,queleKazakhstanetl’Ouzbékistan ont adoptées comme approche commer- ciale, politique et identitaire? Les nou- veaux partenariatsen formation dans ces sommets,lesattentesdespartenairesetles pressions des multiples acteurs sont en place pour unmoment. Sommet Union européenne Asie centrale en Ouzbékistan : Un multilatéralisme pour des enjeux différents ©EC-Serviceaudiovisuel By Dinko DINEV, Transfer Pricing Partner & Pascal GERHARDT, Transfer Pricing Senior Manager at Deloitte Luxembourg O n 22March 2024, theGermanFe- deral Council approved the Wachstumschancengesetz (“the Act”), effective as of 1 January 2024. It introduces key changes to trans- fer pricing rules for cross-bor- der financial transactions. This legislation includes comprehensive reforms to enhance compliancewith the arm’s lengthprinciple, particularly in the area of controlled financial transac- tions.Although theAct cur- rently appliesmainly to inbound cases, in order to complywith the arm’s lengthprinci- ple, which applies to in- andoutbound cases, it is highly relevant for Luxembourg-based companies engaged in cross-border transac- tionswithGerman entities. On12December 2024, theGermanFederalMinistry of Finance issued theGermanAdministrative Prin- ciples on Transfer Pricing 2024 (an update to the 2023 version), providing guidance on the applica- tion of theAct. In this article, we examine the implications of theAct forfinancialtransactionsinvolvingLuxembourgcom- panies,focusingonhowthenewregulationsmayim- pact their transfer pricing strategies and compliance requirements. We also address potential challenges, mitigation strategies, and key action points for Lux- embourg-basedbusinesses. New transfer pricing rules for financial transactions TheAct amends theGermanForeignTaxAct (AStG) byaddingparagraphs3dand3etoArticle1,toensure compliance with the arm’s length principle in cross- border financing relationships within multinational enterprises. Keyprovisions include: 1. Prohibitionof non-arm’s length expenses Cross-border financing expenses that reduce a tax- payer’s income are considered non-compliant with the arm’s length principle unless the taxpayer can credibly demonstrate certain criteria. Firstly, the tax- payer must demonstrate debt-servicing capacity, meaning theyhave theability toservice thedebt over theentirefinancingtermfromitsinception.Secondly, itisessentialtoestablishabusinessgoal,ensuringthat it is necessary andwill be used in legitimate business activities. Without meeting these criteria, such cross- borderfinancingexpensesmayconsiderednon-com- pliant with the arm’s length principle. Also, interest rates higher thanwhat the enterprise could get from unrelatedthirdpartiesbasedonthegroup’screditrat- ing are non-compliant, unless the taxpayer can show that adifferent credit rating approach ismore appro- priate for the situation. 2. Definitionof financing relationships Thenewrulescoverloans,theuseorprovisionofdebt capital, and debt-like instruments, applying broader scrutiny to such arrangements. 3. Low-function and low-risk services Financing activities such as mediating, forwarding funds, or managing liquidity and financial risks are consideredlow-functionandlow-riskservices,unless a detailed functional and risk analysis proves other- wise. This amendment highlights the importance of aligning financing terms with economic reality and imposes higher documentation requirements. Debt-servicing capacity analysis Themain element of the newrules is the debt-servic- ing capacity analysis. It refers to a borrower’s ability tomeetdebtobligations–bothinterestpaymentsand principal payments– over the entire financing term frominceptiontomaturity.Keyelementsofsuchanal- ysis are the following: - Cashflowavailability - Revenue stability andpredictability - Leverage anddebt structure - Interest rate andmarket conditions - Liquidity and asset quality To assess and evaluate the debt-servicing capacity of aborrower,alenderwouldtypicallyperformafinan- cialanalysis,whichincludesaprojectionofcashflows, profitabilitytrends,anddebtschedules.A scenarioanalysiswouldbehelpfultoas- sess ranges by stress-testing elemental parameters. As this analysis looks to the future and requiressignificantknowledgeaboutthe borrower’s business and corporate fi- nance, it is important to document it thoroughly. This is especially im- portant if the actual results de- viatefromtheexpectations. GermanAdministrative Principles 2024 The Principles outline key guidance for financial trans- actions under the newlaw: -Nodebtcapacityanalysisis required for cashpools. - An investment-grade credit rating (BBB- or better) can be used to credibly demonstrate the borrower’s ability to service the debt. -Abusiness purpose is deemedvalid if the funds are used for maintaining the business or acquiring rele- vant assets. -Additionaltransactioncosts,likeprepaymentpenal- ties, can be considered reasonable but will be treated the sameway as the loan in case of an adjustment. - Interest rate adjustmentsmay occur only if the rates fall outside the arm’s length range. - A rating analysis by the Deutsche Bundesbank for the corporate group should be accepted alongside other standard approaches. - The application of § 1(3d) and (3e) of the German Foreign TaxAct (AStG) has been codified in § 21(1a) Sentence2AStG.Theserulesapplytoallfinancingre- lationships—newand existing loans—starting 1 Jan- uary 2025. Relevance for Luxembourg structures The Act is significant for Luxembourg companies that play a central role in multinational financing structures. These companies oftenprovide loans to related entities across jurisdictions, including Ger- many. They also play an important role in financ- ing related parties in private equity or real estate transactions, acting as intermediaries for financing German or other European companies. Consequently, the provisions of theAct have sub- stantial implications for these Luxembourg entities involved in cross-border financing and investment activities. Complianceiscriticaltoavoidtaxadjustments,penal- ties, or transfer pricing disputes. The new rules de- mand robust documentation, clear alignment with arm’slengthprinciples,andenhancedeconomicsub- stance for Luxembourg-based entities. ExamplesofrelevantLuxembourgstructuresinclude: - Intercompanyfinancing companies Luxembourg companies serving as central group fi- nancing companies or treasury centers often borrow fundsfromrelatedpartiesinvariousjurisdictionsand lend funds to group entities, which need funds for their business purposes.Although, the new rules are directly applicable only to German taxpayers, such Luxembourgcompaniesmaybeimpactedindirectly. To align on the German rules it might be relevant to updatetheirgroupfinancingpolicies,whichareoften used to achieve consistency in transfer pricing analy- sesforinterestratebenchmarks,debt-servicingcapac- ity analyses and similar topics. -Alternative investment structures AtypicalstructureinvolvingaLuxembourgfinancing and/or holding company in the alternative industry couldbethefollowing.ALuxembourgfund(“Fund”) finances a Luxembourg property holding company (“LuxPropCo”),whichuses3 rd partyfunding,usually fromabank,relatedpartydebt,andequitytoacquire realestatepropertyinGermany.AstheGermanasset would be considered a permanent establishment of LuxPropCoinGermanyandwouldbeobligedtofile a German tax declaration, Lux PropCo would need to ensure compliancewith the said rules. Conclusion The Wachstumschancengesetz introduces higher transferpricingdocumentationrequirements(froma quantitative and qualitative point of view) for new andexistingfinancialtransactions(i.e.,inceptedbefore 2024, which remain in place in 2025 and beyond) in- volving German entities, with implications for Lux- embourg companies. Ensuring compliance will require a thorough review of existing financing arrangements,alignmentwitharm’slengthprinciples, and enhanceddocumentation. Proactivemeasures,suchasconductingdetaileddebt- servicing capacity analyses, benchmarking interest rates, andensuring economic substance, are essential formitigating risks and avoidingdisputes. AstheActalignswithOECDguidance,thereisalike- lihood that other European jurisdictions may follow Germany’s lead, updating their domestic legislation to reflect these higher standards. Especially debt-ser- vicingcapacityanalysismight be in the focusof other Europeanjurisdictionsasitisafundamentalmeasure of financial stability and creditworthiness. It requires astrongcashflow,manageabledebtlevels,stablerev- enue sources, andproactive financialmanagement. Luxembourgcompaniesshouldreviewexistinginter- company loanswith the involvement of German en- tities (as the debt capacity must be shown as per 31 December 2024) and stay prepared for an evolving regulatory landscape and take steps to future-proof their financing structures. Transfer pricing: New rules introduced in Germany for financial transactions
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Nzk5MDI=